Bli kjent i Vang – Med historisk perspektiv – lørdag 5. september.

03SW14Tw3h
Husmannsplassen Sælidhagen. Foto: Domkirkeodden

Vang historielag har gleden av å invitere til en bli kjent tur med historisk guiding i Vang. Turen starter fra Vikingskipet klokken 11:00 og første stopp blir i Brugata hvor Odd Aspeli forteller om Disen, Briskebyen og Rollsløkkskolen. På Rollsløkkskolen tar Trond Pedersen over og forteller om Sagatun, Storhamar gård og videre mot Martodden. Neste tema som Trond vil gi oss informasjon om, er Hoel gård og Ajer gård.
Fra Furnesvegen og opp til Tommelstad gård vil Olav Martinsen fortelle om sine registreringer av husmannsplasser under Børstad, Kluke, Tommelstad, Vien, Sælid og Hveberg.
Turen går videre opp til Narmo og Bjørgedalen med en liten stopp på rasteplassen i Bjørgedalen. Etter rasten kjører vi via Brennstra og inn til fjellvegen og ned til Gåsbu med kort stopp for Gåsbus historie.
I Alderslystvegen tar Ole Jacob Tomter over stafettpinnen som guide og turen går etter hvert ned til Myrdal for en kaffepause.
Etter kaffen kjører bussen ned til Greften og videre til Ingelsrud og etter hvert kommer vi frem til Idrettsplassen/Leieren på Ilseng hvor Odd Lindstad forteller om reguleringsproblematikk med to kommuner involvert. Siste etappe går via Hjellum, Hjellumskrysset og tilbake til Vikingskipet.
Oppmøtested: Vikingskipet.
Tidspunkt:       11:00 – ca klokken 15:00
Alle er velkommen på tur – husk at det er begrenset antall plasser.
Pris kr 200,- for medlemmer og 250,- for andre.
Inkludert kaffe og kringle.

Påmelding snarest og innen 1. sept. sendes på:

.