Høsten 2017 – Aktiviteter Vang historielag

Sommeren er snart over og vi vil informere litt om høstens aktiviteter.

Lørdag 2 september kl 11.00 vil vi ha lokalhistorisk vandring med frammøte ved tidligere Bergset sag. (Skilt parkering Øståsbakken). Det vil bli orientering om bosettingshistorie, industrihistorie, skihistorie, mulig pilegrimsrute, veghistorie m.m.

Turen vil være på ca 4-5 km. Halvparten av turen vil gå på skogssti så ta på godt fottøy tilpasset været. Vi legger opp til en kaffepause på «Bærje» hvor det er flott utsikt så ta med kaffe og noe å sitte på.

Søndag 10 september vil vi anbefale et arrangement i forbindelse med kulturminnedagene – Jernbanen i samfunnets tjeneste. Dette er et samarbeid mellom Jernbanemuseet, Fortidsminneforeningen og historielagene i Hamar og Vang.

Søndag 17 september vil dere finne Vang historielag på stand i Vartomtenbygningen på Hedmarksmuseet i forbindelse med arrangemangetLiv i stuer og tun. Kom gjerne innom for en prat. Vi har også med våre bøker for salg. Se programmet her.

Søndag 5 november kan dere forberede dere til det årlige høydepunkt for historielaget, presentasjon av årbok for 2017 med nye interssante artikler på Høyvang.

Andre arrangementer:

I oktober vil vi anbefale et arrangement med klart lokalhistorisk tilsnitt, men hvor ikke historielaget er involvert. Vang Sangforening har i forbindelse med sitt 100-års jubileum fått laget teaterkonserten «Hanna og Mathias». Navnene viser til Hanna Winsnes og Mathias Stoltenberg som var sentrale kulturpersonligheter i Vang . Konsertforestillingen vil bli vist i Hedmarksmuseets aula 26-29 oktober.

Ellers vil vi minne om de måndelige møtene i slektsgruppa. Det skjer også et løpende arbeid med bygdeboka og vi vil gjerne komme i kontakt med personer som kan tenke seg å bidra i en eller annen form i historielagets arbeid, ta kontakt med oss.

Alle er velkommen på våre arrangement.