Hamar historielag inviterer til følgende arrangement:

ÅKER GÅRD lørdag 30. september 2017 kl. 10 – 15

De siste to årene har Hamar Historielag gitt ut tre bind med Åker gårds historie. Vår kunnskap vil øke ytterligere gjennom å besøke stedet og å høre foredrag av de dyktigste fagfolk og ved å vandre omkring på hele området.

Vi starer dagen i hovedbygningen og hvor vi hører følgende foredrag:

• Per-Øyvind Sandberg trekker de store og lange linjer fra da Åkerriket ble etablert og til i dag
  • Jessica McGraw, leder for de siste års arkeologiske utgravinger, forteller om alt det spennende de har funnet
  • Anne Midtveit, landskapsarkitekt i Statsbygg, forteller om den sjeldent flotte og innholdsrike hagen som var på Åker.

Lunsj serveres før vi går ut for å vandre rundt på hele området.

Statsbyggs ansvarshavende på Åker, Marius Westlie, vil vise oss rundt i bygningene, og de tre foredragsholderne vil under vandringen utdype det de har talt om.

Kostnad: Hele dagen koster kr 200 (lunsj inkludert) for medlemmer i Hamar historielag, og kr 300 for ikke-medlemmer. Medlemmer i Hamar historielag har fortrinnsrett.

De første 80 påmeldte vil få plass.

Påmelding innen 21. sept. til Knut Aage Sveen, på e-post knu-aage@online.no   eller i telefon 95226440.

Adkomst: Man kan følge Bybuss 1 som har stopp like ved Åker. Det blir anledning å parkere inne på området.

VELKOMMEN!

Men styret har mer å invitere til og informere om………………………..

VANDRING I «JERNBANEBYEN» – BRISKEBYEN

Kulturminnedagene i år har som tema Kulturminner i samfunnets tjeneste, og jernbanen er sentral for aktivitetene på Kulturminnedagen 10. september.

I denne forbindelse inviterer vi til en vandring med Per-Øivind Sandberg i den bydelen hvor flere av jernbanefolka på Hamar bodde tidligere.

Dette skjer lørdag 9. september, og det er oppmøte på den gamle slakteritomta (Hamar bilutleie) ved krysset Brugata – Stangeveien kl. 14.00. Vandringen vil vare fra en til halvannen time.

Med vennlig hilsen fra oss i styret

Hamar historielag
v/Ida Kristin Lie