Sykkelturen 2018 – 20 års jubileum

Den årlige sykkelturen 2. pinsedag arrangeres i samarbeid med Syklistenes landsforbund.
Turarrangører er Inger Benningstad Narmo, Ola Gillund og Tor Karset.

Årets pinsesykkeltur går denne gangen gjennom Solvang og Smeby.Vi starter ved Vien-senteret (v/Blomsterkroken)  kl.11.00. Tor Karseth er som vanlig turleder med gitaren  på ryggen. To ekte Solvang-gutter, Steinar Sætervadet og Olav Martinsen, er med oss og vil fortelle bl.a. om gamle navn og plasser.

Ved Stenersenstua Foro: Odd Lindstad
Haugli skole Foto: Odd Lindstad

Vi skal sykle bortom både husmannsplassen Stenerstua og Nyborg. Etter at vi har syklet oppom Stav og ned Benterudbakken, her er det også en godt bevart husmannsplass, avslutter vi på Vangbana hvor vi får kjøpe kaffe og noe atått.

Nok en vellykket sykkeltur
Sykkelturen  annen pinsedag var i år en jubileumstur. Det var 20. gangen turen ble gjennomført som et samarbeid mellom historielaget, Sykkelisenes landsforening og ikke minst Tor Karset.
Turen gikk i år i Solvang og Smebyområdet med spesiell fokus på husmannsplasshistorie og skolehistorie, men det var mange stopp med orientering om mange historiske tema..
Olav Martinsen og Steinar Sætervadet var med som lokalkjente og kunnskapsrike guider.  Tor Karseth var turleder med sin gitar og krydret turen med mange morsomme og underfundige tekster.
Benterudbakken Foto: Odd Lindstad

Mellom 110 og 120 deltok i det nydelige sommerværet. Turen ble avsluttet på Vangbana med servering

Ved Kluke. Steinar Sætervadet orienterer Foto: Odd Lindstad.

av kaffe og kake. Vi vil samtidig gratulere Vang fotballag med 100-års jubileet som var feiret dagen før.

Odd Lindstad