Historisk vandring på Hjellum 30 august

Historielaget har vært så heldig at vi har fått arkeolog Ove Holseng til å lede en vandring på Hjellum 30. august klokken 18:00. Oppmøtested i krysset Hjellumvegen/Frognerveien.

Under vandringen vil vi besøke:

• Gravfeltet på Vidarshov: Hedmarks nest største gravfelt etter By i Løten.
  • «Maihaugen»: Gravfelt med to rundhauger og en stjerneformet gravhaug (kjenner kun til to stjerneformete gravhauger i Hedmark) – Id 52553
  • «Galgehaugen» (Gråta?) Rettersted
  • Kulturminneområde ved Lovisenberg skole: Gravrøyser, rydningsrøyser og gamle åkerflater (dyrka mark)
  • Middelalderkirkested med kirkegård ved Skattum
  • Ulvestua i Åkersvika: Dyregrav for fangst av ulv – Dit er det nødvendig å kjøre bil. Dette stedet gir et større mangfold av kulturminner på turen samt at det er en spesiell kulturminnetype som erfaringsmessig ikke så mange har sett.

Historielaget tar forbehold om endringer i programmet og det kan hende Ulvestua må besøkes på egenhånd.

Vi legger inn en kafferast i nærheten av Lovisenberg og oppfordrer alle å ha med kaffe og noe å bitte i.

Alle er velkommen til vandringen!

Vang historielag
Styret