Medlemstur til Mjøsmuseet

Vi inviterer til gratis medlemstur 26. august til Mjøsmuseet på vestsiden av Mjøsa. Mjøsa har også kystkultur! Vi besøker først Noas Ark på Kapp Melkefabrikk. Her kan du delta på ei Mjøsreise gjennom de siste 8000 åra. Her kan du oppleve 500 kvm med historiske skatter fra steinalder, vikingetida, og fram til hvoran vi bruker Mjøsa idag. Og hvordan passer vi på drikkevannskilden vår idag?

Så går turen til amtmannsgården Stenberg i Vestre Toten ikke langt unna. Her har tida stått stille. Parken og det helt orginale tunet fra åra rundt 1814 er et vakkert og fredfullt sten.

Her på Ditlevines utsikt spiser vi lunsj.

Deretter reiser vi sørover til Minnesund og Mjøssamlingene. Her ble Skibladner klinket sammen og sjøsatt på Minne i 1856. Norges største innsjø har vært en viktig trafikkåre og knyttet menneskene på begge sider sammen. Opplev den fargerike historien om båter og sjøfart i Mjøsvasdraget fortalt gjennom 200 år gamle sjøhus og veteranbåter, alt i sitt opprinnelige miljø.

Tidsskjemaet 26. august er:

09.30 Avreise med buss fa Høyvang. Her er det parkeringsmuligheter.

11.00 Omvisning Mjøsas Ark på Kapp.

12.30 Omvisning amtmannsgården Stenberg Vestre Toten

13.30 Lunsj på Ditlevines utsikt på Stenberg.

14.30 Avreise til Mjøssamlingene på Minnesund

16.45 Avreise for retur til Høyvang

Påmelding til Tore Mælumsæter e-post: toremalum@gmail.com  Telef:906 48 563.

Hele opplegget er gratis for medlemmer. Hvis det er noen som ikke er medlem som ønsker å være med er det bare å melde seg inn. Det koster bare kr 200,-

Hvis det blir flere som melder seg på enn det bussen har plass til, er det «først til mølla» som gjelder.

Mer informasjon om Mjøsmuseet finner du  her: https://mjosmuseet.no/